11 دی 1348 منتشرشده در مقالات نوشته شده توسط 

مهم ترین جوایز تعالی و برترین های ایران و جهان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سازمانها به غير از اينكه به طرح يا الگويي براي دستيابي به تعالي سازماني نياز دارند به چار چوب و روشي نيز احتياج داشته باشند تا موقعيت خود را در مسير تعالي شناسايي كنند و براي سرعت دادن به چرخه بهبود اقدام عاجل نمايند تا هر چه سريعتر به موفقيت كه همان برتري رقابتي در جهان امروزي است دست يابند.

در اين راستا اكثر كشورها اقدام به تدوين مدلي براي ارزيابي نموده اند تا سازمان ها را نسبت به ارتقاء تشويق نمايند جوایز ذیل بخشی از اهم مدل های تعالی رایج در دنیا اشاره دارد:

 

    1- جايزه ملي دمينگ

در سال 1951 به پاس زحماتي كه دكتر دمينگ پس از جنگ جهاني دوم براي ارتقاء صنعت و كيفيت ژاپن نمود، اتحاديه دانشمندان و مهندسان ژاپن تحت عنوان JUSE   (Union of Japanese Scientists and Engineers) جايزه دمينگ را بنيان نهاد. اين جايزه بين المللي بوده و قابل ارائه به كليه كشورهاي جهان مي باشد.

جايزه دمينگ به شركت هايي اعطاء مي شود كه با استفاده از روشهاي آماري و كنترل كيفيت توانسته اند در عملكرد خود بهبود ايجاد نمايند. معيارهاي اصلي اين جايزه كه بر اساس اصول چرخه مديريتي PDCA (برنامه ريزي، اجرا، بررسي و اصلاح) و نتايج تجربيات دستي كه دمينگ در زمينه هاي كنترل كيفيت، مباحث آماري و غيره كه منجر به تحول و انقلاب صنعت ژاپن شده بود، استوار است.

معيارهاي جايزه دمينگ:

خط مشي

سازمان

منابع انساني

اطلاعات

تجزيه و تحليل

استاندارد سازي فعاليت ها

كنترل

تضمين كيفيت

نتايج  

طرح هاي آينده

 

    2- جایزه مالكوم بالدريج

تقريباً پس از گذشت سي و پنج سال از اجراي جايزه دمينگ در سال 1987 دولت امريكا به منظور ترغيب سازمانهاي امريكايي براي موفقيت در بازارهاي رقابتي جايزه ملي مالكوم بالدريج را بنيان نهاد. اهدافي كه اين جايزه دنبال مي كند عبارتست از:

2-1-  شناسايي افراد و سازمانهايي كه در زمينه اعتلاي سطح كيفيت اقدام به نوآوري و خلاقيت نموده و موفقيت هاي قابل توجهي نيز كسب كرده اند.

2-2- انتشار و ترويج اطلاعات مربوط به خلاقيت ها و نوآوري هاي انجام شده براي ساير سازمانها به عنوان الگوهاي تعالي يافته

2-3- افزايش آگاهيها درباره روشهاي بكار رفته در زمينه تحقق كيفيت

2-4-  ترويج فرهنگ بهبود و افزايش بهره وري

 

معيارهاي اصلي اين مدل عبارتند از:

 

رهبري

برنامه ريزي استراتژيك

تمركز بر مشتري و بازار

اطلاعات و تجزيه وتحليل

منابع انساني

مديريت فرايند

نتايج كسب وكار

      3- جايزه ملي كيفيت اروپايي

در اواخر دهه 90-1980 شركتهاي برجسته اروپاي غربي اقدام به تأسيس بنياد كيفيت اروپا نهاده و با توجه به ابتكارهاي ژاپن و امريكا آنها نيز نياز به ارتقاي كيفيت و تعالي سازمانهاي اروپايي را احساس كردند. در نتيجه در سال 1991 جايزه كيفيت EFQM را بنيان نهادند. اهداف اصلي كه اين بنياد دنبال مي كرد عبارتند از:

  • فراگير كردن كيفيت
  • دست يابي به قابليت رقابتي بيشتر
  • افزايش مسئوليت اجتماعي براي سازمانها
  • افزايش رضايت عموم از عملكرد سازمانها

اين جايزه بر اساس 9 معيار اصلي زير استوار است:

رهبري

خط مشي و استراتژي

كاركنان

منابع و شركاء

فرايندها

نتايج مشتري

نتايج كاركنان

نتايج جامعه

نتايج كليدي عملكرد

 

تاریخچه مدل تعالی EFQM

در زیر سیر تکامل مدل تعالی EFQM آورده شده است.

1988- تشكيل بنياد مديريت كيفيت اروپا (EFQM) توسط روساي 14 شركت اروپايي همچونBosch, Electrolux, Fiat, Nestle, Olivetti , Philips, Volkswagen

1991- شكل‌گيري و معرفي جايزه كيفت اروپا (European Quality Award:EQA)

1995- شكل‌گيري و معرفي جايزه بخش خدمات عمومي

1996- شكل‌گيري و معرفي جايزه واحدهاي عملياتي

1996- طراحي مدل تعالي براي بنگاه‌هاي كوچك و متوسط

1999- بازنگري اساسي در مدل قبلي و معرفي مدل بهبود يافته

2001- معرفي ويرايش مدل تعالي بنگاه‌هاي كوچك و متوسط

2003- بازنگري در مدل و معرفي ويرايش جديد

2006- تغيير نام EQA به نام EEA: EFQM Excellence Award

2010- بازنگري در مدل و معرفي ويرايش جديد

جوايز ملي بهره وري وتعالي سازماني ايران

وزارت صنايع و معادن ايران اقدام به پياده سازي طرح جايزه ملي  بهره وري وتعالي سازماني ايران نموده است. اهداف اصلي آن ايجاد فضاي رقابتي جهت تعالي سازمانها، تشويق آنها براي انجام عمليات خود ارزيابي وشناخت نقاط قوت و نواحي قابل بهبود خود، ايجاد فضاي لازم براي تبادل تجربيات موفق سازمانها مي باشد اين مدل معيارهاي نه گانه EFQM  را پوشش مي دهد.

جوايز و لوح هايي كه به سازمانهاي متعالي اهدا مي شود به شرح زير است:

1-       گواهي تعهد به تعالي

2-      تقدير نامه براي تعالي

3-     تنديس بلورين

4-      تنديس سيمين

5-     تنديس زرين

امتیازات و شرایط دستیابی  به سطوح تعالی

حدنصاب و شرایط دستیابی  به سطوح تعالی  در جدول زیر آمده است:

سطح تعالی

امتیاز

ویژگی‌ها و سایر شرایط

تندیس

زرین

بیش از 650

سازمان‌های متقاضی دریافت "تندیس"، باید ویژگی‌های زیر را دارا باشند:

1- تحويل اظهارنامه تعالي سازماني در مهلت مقرر كه هر ساله اعلام مي‌شود

2- تعیین یكی از مدیران ارشد به عنوان مدیر تعالی سازمانی

3- فرآیند خود ارزیابی در سازمان بطور سیستماتیك نهادینه شده و در زمان ارسال اظهارنامه، از آخرین خود ارزیابی بیش از یك سال نگذشته باشد.

4- تدوین، توسعه، اولویت‌بندی و جاری‌سازی برنامه‌های بهبود، مبتنی بر نتایج حاصل از خود ارزیابی

5- اثبات روند بهبود قابل ملاحظه حداقل طی سه سال اخیر

6- تعادل بین امتیاز توانمندسازها و نتایج؛ اختلاف امتیاز توانمندسازها و امتیاز نتایج نباید از 10% امتیاز كل بیشتر باشد.

7- هر یك از مفاهیم بنیادین در سازمان دارای مصادیق بارز و آشكار باشد و انعكاس منفی بارز و آشكار از عملكرد سازمان متقاضی در اذهان ذینفعان مشهود نباشد.

8- حصول سازمان به مرحله‌ای كه از طریق بهینه‌كاوی بیرونی، اعم از فرآیندها و شاخص‌های عملكردی، در صدد كسب بهبود باشد.

9- جهت دستیابی به تندیس بلورین، سازمان متقاضی باید در غالب شاخص‌ها با بهترین سازمان‌ها در كلاس خود قابل مقایسه باشد.

10- جهت دستیابی به تندیس سیمین، سازمان متقاضی باید در غالب شاخص‌ها با سازمان‌های در كلاس جهانی قابل مقایسه باشد.

11- جهت دستیابی به تندیس زرین، سازمان متقاضی علاوه بر قابل مقایسه بودن با سازمان‌های در كلاس جهانی، باید نقش الگو داشته و بتواند در بسیاری از زمینه‌ها توسط دیگر سازمان‌ها مورد الگوبرداری قرار گیرد.

12- امتیاز معیارهای فرآیندها، نتایج مشتری و نتایج كلیدی عملكرد برای دستیابی به تندیس‌های بلورین و سیمین باید در بازه 41 تا 50 درصد، یا بیش از آن و برای دستیابی به تندیس زرین در بازه 51 تا 60 درصد، یا بیش از آن باشد.

سیمین

بیش از 550

بلورین

بیش از 450

تقدیرنامه

5 ستاره

بیش از 450

سازمان‌های متقاضی دریافت "تقدیرنامه برای تعالی"، باید ویژگی‌های زیر را دارا باشند:

1-      تعیین یكی از مدیران ارشد به عنوان مدیر تعالی سازمانی

2-      اجرای یكی از روش‌های خود ارزیابی بر اساس مدل تعالی سازمانی كه در زمان ارسال اظهارنامه، از آخرین خود ارزیابی بیش از یك سال نگذشته باشد.

3-     تدوین، توسعه، اولویت‌بندی و جاری‌سازی برنامه‌های بهبود كه بر اساس خود ارزیابی استخراج شده باشد.

4-     سازمان متقاضی، باید نتایج حاصل از اجرای حداقل یكی از برنامه‌های بهبود ناشی از فرآیند خود ارزیابی را كه نشان‌دهنده اثربخش بودن استقرار مدل تعالی سازمانی باشد، ارائه كند.

5-     سازمان متقاضی باید در غالب شاخص‌ها با متوسط سازمان‌ها در حوزه فعالیت خود قابل مقایسه باشد.

4 ستاره

بیش از 400

3 ستاره

بیش از 350

2 ستاره

بیش از 300

1 ستاره

بیش از 250

گواهینامه

امتیازدهی ندارد

سازمان‌های متقاضی دریافت "گواهی تعهد به تعالی"، باید ویژگی‌های زیر را دارا باشند:

1- اجرای یکی از روش‌های خود ارزیابی بر اساس مدل تعالی سازمانی که به وسیله آن بتوان نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبود را استخراج كرد.

2- استخراج و اولویت‌بندی برنامه‌های بهبود

3- به اجرا گذاردن برنامه‌های بهبود

4- در مجموع در شرکت متقاضی باید حداقل در سطح مدیران ارشد و میانی آشنایی کاملی با مدل، مفاهیم و معیارهای آن وجود داشته باشد

5- برای این منظور یك نفر از مدیران ارشد را به عنوان مدیر تعالی سازمانی منصوب و دوره‌های آموزشی مرتبط با مدل تعالی سازمانی را برگزار کرده باشد

6- تعهد رهبران شرکت به اجرای برنامه‌های بهبود و انجام خود ارزیابی‌های دوره‌ای در چارچوب مدل تعالی سازمانی مشهود باشد.

شرکت های متعالی در جهان

برترین شرکت های متعالی جهان در سال 2015 به قرار زیر می باشد:

نوع جایزه

نام شرکت

 برند

Award Winner

 

BMW AG Werk Regensburg

 

 

Award Winner

WDH

 

Prize

Bosch Car Multimedia Portugal

 

Prize for “Adding Value for Customer”

Cabinet d'Orthodontie Becker & Associés

 

Prize for “Developing Organisational Capability”

Coca-Cola Icecek AS Bursa Plant

 

Prize for “Developing Organisational Capability”

 

Sakarya University Esentepe Campus Serdivan

 

 

Prize for “Succeeding through the Talent of People”

 

Sanitas Hospitales

 

 

Prize for “Adding Value for Customer”

 

VAMED-KMB Krankenhausmanagement

 

 

Finalist

 

General Directorate of IETT Enterprises

 

 

Finalist

 

Geriatrische Gesundheitszentren der Stadt Graz

 

 

Finalist

 

Metsä Fibre Oy

 

 

Finalist

 

Pierburg S.A

 

 

Finalist

 

SCLE SFE

 

 

 

شرکت های متعالی در ایران

برندگان سطح تعالی در سیزدهمین دوره اعطای جایزه ملّی تعالی سازمانی که در اسفند ماه 1394 توسط سازمان تعالی سازمانی اعلام شد به قرار زیر می باشد.

برنده تندیس سیمین

  • برنده سیمین در بخش ساخت و تولید و در بازه امتیاز 600 تا 650:
  • شرکت فولاد خوزستان
  • برنده سیمین در بخش خدمات و در بازه 511 تا 600
    • بانک پاسارگاد
  • برنده سیمین در بخش ساخت و تولید و در بازه امتیاز
    • شرکت تولیدی صنعتی فراسان

برنده تندیس بلورین

  • تندیس بلورین در بخش ساخت و تولید و در بازه امتیاز 451 تا 500 به ترتیب حروف الفبا:
  • شرکت پتروشیمی پارس
  • شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان
  • شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)
  • مجتمع فولاد خوزستان
  • شرکت مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنا
  • تندیس بلورین در بخش خدمات و در بازه امتیاز 451 تا 500:
    • شرکت کارگزاری بیمه سایپا

تقدیر نامه برای تعالی-4ستاره

  • تقدیر نامه چهار ستاره برای تعالی در بخش خدمات
    • شرکت سهامی بیمه ایران
  • تقدیر نامه چهار ستاره برای تعالی در بخش ساخت و تولید
    • شرکت استام صنعت

تقدیر نامه برای تعالی- 3 ستاره

  • تقدیر نامه سه ستاره برای تعالی در بخش ساخت و تولید به ترتیب حروف الفبا:
    • شرکت بهمن دیزل
    • شرکت پالایش گاز ایلام
    • شرکت پالایش نفت جی
    • شرکت صنایع سرام آرا
    • شرکت صنعتی زر ماکارون
    • مجتمع گاز پارس جنوبی
    • شرکت لابراتور داروهای گیاهی طبیعت زنده (سینره)
  • تقدیر نامه سه ستاره برای تعالی در بخش خدمات به ترتیب حروف الفبا:
    • شرکت آب و فاضلاب منطقه 3 شهر تهران
    • شرکت آب و فاضلاب منطقه 5 شهر تهران
    • گروه ارتباطات ماهواره ای سامان
    • بانک دی
    • شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش
    • شرکت مهندسی معیار صنعت خاورمیانه (ممسکو)
    • شرکت مهندسی پترو تدبیر پارس

تقدیرنامه برای تعالی- 2 ستاره

  • تقدیر نامه دو ستاره برای تعالی در بخش ساخت و تولید به ترتیب حروف الفبا:
    • شرکت آهن و فولاد صنیع کاوه تهران
    • شرکت سیمان فارس
    • شرکت صنعتی آرد زر
    • شرکت فولاد اکسین خوزستان
    • شرکت نیر پارس
  • تقدیر نامه دو ستاره برای تعالی در بخش خدمات به ترتیب حروف الفبا:
    • شرکت آب و فاضلاب منطقه 1 شهر تهران
    • شرکت آب و فاضلاب منطقه 2 تهران
    • شرکت ریل پرداز سیر
    • شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ)
    • شرکت گاز استان چهار محال بختیاری

تقدیرنامه برای تعالی- 1 ستاره

  • تقدیر نامه یک ستاره برای تعالی در بخش ساخت و تولید به ترتیب حروف الفبا:
    • شرکت صنایع سیمان سامان غرب
  • تقدیر نامه یک ستاره برای تعالی در بخش خدمات به ترتیب حروف الفبا:
  • شرکت بهره برداری قطار شهری مشهدی و حومه
  • شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا
  • شرکت حمل و نقل توکا
  • شرکت خدمات بیمه ای اتکا گران امیر
  • شرکت ژئوفیزیک دانا کیش
  • شرکت فرایند نو
  • موسسه فرهنگی دیجیتال کلید طلایی جهان معاصر

 

بازدید 5429 بار
آخرین ویرایش در چهارشنبه, 01 ارديبهشت 1395 ساعت 09:44

ارتباط با ما

آدرس

ایران - تهران - دانشگاه علم و صنعت - دفتر مرکز پژوهش و فناوری علم و توسعه.

تلفن و فکس

77240664 - 021

021 - 77240667

ایمیل

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید